Amb la creació de l’Equip de Media Corps ens acomiadem de l’Equip de Màrqueting després de 9 anys en funcionament.
Recorda que pots escoltar aquest programa des de Pocket Casts, Spotify, i Apple Podcasts o subscriure’t al feed directament.
Transcripció del programa
Hola, soc en Josep Morán i estàs escoltant WordPress Pòdcast, al resum de notícies de la Comunitat WordPress.
En aquest programa trobaràs la informació del 29 d’abril al 5 de maig del 2024.
Oficialment, el 14 de desembre de 2015 començava l’aventura de l‘Equip de Màrqueting de WordPress.org. 3 anys enrere ja havien estat un grup de treball en diferents Contributor Day, i el seu primer projecte va ser el Security whitepaper.
Els primers passos de l’equip van ser fer una pluja d’idees per veure quins possibles projectes o informació s’hauria de comunicar des de WordPress. Comparació amb altres CMS, beneficis del codi obert, un Showcase específic per països… eren algunes de les propostes.
Passat un temps, començaven les reunions setmanals al Slack on s’obririen diferents camins com el “I Love WordPress”, redisseny de pàgines, fer més WordPress Day, crear més llibres blancs, expandir la conversa sobre codi obert…
El primer gran pas presencial es va donar a la WordCamp Europe 2016 on hi va haver un grup de treball de més de 20 persones amb un lema clar: aquí tots som voluntaris i aportem el que rebem. Aquella WordCamp va generar el que es va anomenar “Els quatre genets del màrqueting de WordPress.org” on es varen decidir els 4 pilars del màrqueting del projecte: un primer grup són els desenvolupadors; un segon grup són les agències i clients; un tercer grup són els usuaris finals, i un quart grup és la mateixa comunitat.
L’Equip de Màrqueting ha estat un equip creat des de la comunitat per a la comunitat i que actualment té com a objectiu promoure WordPress a usuaris i contribuents, amplificant campanyes per promocionar el projecte.
Quan l’equip de màrqueting va començar, la quota de mercat de WordPress era al voltant del 25% i en l’actualitat està per sobre del 45%, pel que sembla que l’estratègia ha funcionat.
Tot i que la tensió a l’ambient fa temps que corre. Probablement, l’últim moment tens públic te com a data el 13 de gener de 2024, al principi no estava clar qui, però, es va publicar un tuit en el qual s’invitava a un crowdfunding per recuperar la il·luminació d’un pont a San Francisco. L’equip que habitualment està a càrrec de les xarxes socials va tenir el seu moment d’estrès fins que es va saber que algú amb accés directe al compte va publicar l’entrada sense comentar-ho amb ningú més. Matt Mullenweg posteriorment va publicar al Slack que ell té accés directe a totes les comptes perquè va començar el projecte. Comptes que estan delegades a l’eina Sprout, i que les regles de l’equip de màrqueting només afecten aquells amb accés a Sprout.
Moltes persones van replicar si un ús personalista de les xarxes socials era la millor opció per a la comunitat i, fins i tot, es va arribar a revisar el que deien els manuals sobre l’incompliment de demanar diners a través dels comptes de xarxes socials… i el grup responsable va obtenir una resposta, probablement inesperada: les comptes de les xarxes socials de WordPress no són de la comunitat, però estan cedides per al seu ús.
Aquesta última situació, amb d’altres més fetes en públic, havia deixat clar que el plantejament per a la comunicació del projecte l’Equip de Màrqueting, i el que la direcció del projecte vol, van en línies molt distintes i això porta al moment de la nova proposta.
Al març, Josepha, directora executiva del projecte WordPress, proposava la creació del WordPress Mèdia Corps amb l’objectiu de dedicar esforços en fer créixer la quota de mercat de WordPress, que està estancada. Una de les frases ho deixava cristal·lí: com ha quedat clar que les persones voluntàries i les persones patrocinades no poden col·laborar juntes d’una forma efectiva, es crea un nou equip de treball.
Fent referència principalment a mitjans i pòdcast patrocinats, es plantejava que un “soci mediàtic” hauria de tenir un 80% de continguts sobre WordPress, un alt nivell periodístic, seguir les guies de la comunitat, i complir embargaments d’informació. La discussió va ser molt llarga i àmplia, tant el nombre de comentaris de l’article, com al canal de Slack, on es va haver de fer una reunió especial per aclarir per què hi hauria embargaments o què significava tenir un alt nivell periodístic, quan la majoria dels continguts generats per la comunitat no els fan periodistes.
I, el que era una proposta, ja és una realitat. Aquest experiment anirà endavant per oferir contingut fiable a un equip independent de màrqueting i mitjans per produir contingut d’alta qualitat en menys temps i amb menys esforç.
Per a aquest experiment la majoria de l’equip serà d’Automattic per, literalment, evitar una crida a col·laboradors sense un concepte clar de què s’està fent o per què s’està fent.
Mentrestant, es treballarà en 4 passos:
El primer serà la creació de tota l’estructura nova de Slack, Make, equip, manuals, documentació… i altres elements necessaris per tenir un Equip de Mèdia Corps. Aquest primer pas ja s’ha donat.
El segon serà el tancament de l’actual equip de Màrqueting. Es deixarà arxivat, encara que la reunió d’aquesta última setmana ja no s’ha realitzat; sembla que el GitHub quedarà obert per a algunes funcionalitats que, encara, no està clar qui gestionarà, com el Showcase o l’amplificació d’informació en xarxes.
El tercer és la creació del producte mínim viable. Automattic liderarà aquest projecte de la mà de Reyes Martínez, integrant de l’Equip de Màrqueting.
I, com a quart element, obrir les portes perquè tothom es pugui subscriure al nou lloc i estiguin al canal del Slack.
Sens dubte tots els voluntaris que han participat en l’Equip de Màrqueting s’han quedat amb un regust agredolç pel trasbals d’un equip que es va crear des de la comunitat i per a la comunitat, a un nou Equip de Mèdia que es crea des d’Automattic per a un grup de mitjans d’accés restringit amb un control exhaustiu de la informació, un assumpte que algunes persones pensen que pot anar en contra la filosofia del codi obert, com es pot llegir en els comentaris de l’entrada.
I els primers passos d’aquest nou equip ja estan en marxa. El full de ruta de l’Equip de Mèdia Corps ja està en marxa amb l’objectiu clar de crear producció d’alta qualitat de forma independent.
El projecte s’ha dividit en quatre fases. La primera, entre maig i juny de 2024, tindrà com a focus trobar als candidats. La segona, entre juliol i novembre, serà la fase d’implementació amb la preparació d’informació i reunions de treball amb els col·laboradors. En paral·lel, en la fase 3 que es durà a terme entre juliol i novembre, es farà un monitoratge i anàlisi de mètriques. A partir de desembre de 2024 es farà una anàlisi final, per definir els plans de 2025.
D’altra banda, WordPress continua endavant amb la preparació de WordPress 6.5.3 que té com a data de sortida el 7 de maig amb, almenys, 8 correccions a l’editor i 11 al nucli.
També s’ha llançat el full de ruta de WordPress 6.6 amb els aspectes clau de la futura versió.
Els canvis principals sembla que aniran focalitzats a l’experiència de l’usuari en el disseny del nou tauler d’administració, una major facilitat en la creació i gestió de patrons, veure l’herència d’estils CSS. L’editor i les seves eines també tindran el seu propi focus amb una iteració de les eines de fonts i variacions d’estils, la millora del Bloc de graella i la possibilitat de portar la gestió de patrons als temes clàssics.
La iteració en diferents API, com la Interactivity API, Block Hooks o HTML API, a més de potenciar els Custom Fields i Block Bindings API seran clau en aquesta versió.
L’equip de Core ha anunciat com seran els següents passos del projecte Data Liberation que té com a objectiu facilitar la importació i exportació de continguts entre plataformes d’una forma senzilla. No és un projecte per migrar llocs web, sinó dels seus continguts, que inclouen tant d’un WordPress a un altre WordPress, com d’altres plataformes externes a WordPress.
El primer pas serà la creació d’una extensió que concentri totes aquestes noves funcionalitats i que WordPress Playground sigui d’ajuda per a la gestió d’aquestes migracions.
El repte més gran el trobem en la conversió dels continguts clàssics a blocs, treball que implicaria reforçar l’HTML API integrada en les últimes versions.
El projecte té un full de ruta per aquest 2024, entre gener i novembre.
El WP-CLI Hack Day ha estat un èxit amb la finalització de 15 tiquets i l’avanç de 6 més, amb la participació en aquest esdeveniment de més de 15 contribuents.
L’equip de Meta ha anunciat el llançament de la nova plantilla visual al Directori d’extensions, disponible des de fa ja uns dies, amb les mateixes funcionalitats, però un estil completament renovat.
L’equip de Formació està treballant en diversos projectes i en diferents àmbits.
Per començar, un primer assumpte és el visual, amb una actualització dels dissenys dels cursos de WordPress. Les lliçons tindran un disseny més modern i adaptat a les pantalles, a més de seguir la nova línia de disseny de tot WordPress.org.
Un altre projecte que arriba és la segona edició del Curs de Learn WordPress que, entre el 2 de maig i el 4 de juliol, se centrarà a fer formació síncrona d’un tema perquè diversos alumnes ho facin alhora. En aquest cas s’utilitzarà, de nou, el curs “Desenvolupa el teu primer bloc de WordPress”.
El darrer projecte és la creació de veus digitals amb intel·ligència artificial per als vídeos. El sistema és bastant senzill, ja que els vídeos se centren a mostrar els continguts, però la veu no requereix ser enregistrada per una persona. Així i tot, implicaria un canvi en les guies, ja que es requereix modificar la informació sobre la recerca d’antecedents de la persona que feia el vídeo.
Una actualització de seguretat ha portat al llançament de BuddyPress 12.4.1, al qual s’invita a actualitzar com més aviat millor. Els blocs; Membres dinàmics, Amics dinàmics i Grups dinàmics eren vulnerables a un atac de Stored Cross-Site Scripting que s’ha corregit també a les versions 9, 10 i 11 de l’extensió.
I, per acabar, aquest pòdcast es distribueix amb llicència Creative Commons com una versió derivada de WordPress Pòdcast en espanyol.
Tens tots els enllaços per ampliar la informació, a WordPress Pòdcast .cat o seguir el contingut, també, en espanyol, anglès francès i alemany.
Una abraçada, i fins al pròxim programa.
Deixa un comentari